FW: [rohrpost] Transmediale Diskussionsrunde

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Mon Feb 3 21:46:07 CET 2014


Hallo Georg, hallo in die Runde,

Zum Thema Künstlerhonorare / KSK ist aus meiner Sicht, vor dem Hintergrund
meines Engagements in Künstlerverbänden, folgendes zu sagen:

Das Problem, dass die KünstlerInnen die letzten in der Gehaltsreihe im
Ausstellungsbetrieb sind (Ausnahme "Kunstmarktstars"), ist ja leider nichts
neues und ungewöhnliches. Denn KünstlerInnen bekommen in der Logik des
Kunstsystems und der Aufmerksamkeitskultur (siehe artfacts.net) durch das
öffentliche Zeigen schon "Ruhm und Ehre", eine Seite im Katalog, Punkte im
Ranking etc. 
Andererseits müssen KünstlerInnen, um überhaupt an Systemen wie der KSK zu
profitieren, eine Gewinnerzielung vorweisen, also Cash anstatt Ruhm.

Dass es die KSK zum Glück überhaupt und immer noch (denn es gab ja schon
einige Abschaffungsversuche) gibt ist auf das Engagement der
KünstlerInnenverbände zurückzuführen.

Um systemintern aber auch politisch etwas durchsetzen zu können braucht es
eine Reflektion vieler KünstlerInnen für die Rahmenbedingungen ihrer Arbeit,
eine Solidarisierung von KünstlerInnen in Verbänden oder Initiativen und,
ganz wichtig, eine Thematisierung in den Kunsthochschulen, denn das System
nährt sich vom Nachwuchs, der die Bedingungen oft noch unhinterfragt
annimmt. 

Solange sich KünstlerInnen nicht stärker solidarisieren, sondern weiter im
Einzelkämpfertum unter unakzeptablen Bedingungen kollaborieren, wird es
schwierig sein in Sachen Ausstellungshonorar etwas zu verändern.

Anbei ein Einblick in die Arbeit von Künstlerverbänden, zum Wert
künstlerischer Arbeit anhand des IGBK Projektes "ARE ARTISTS RICH? - The
value of artistic work":

http://igbk.de/projekte/are-artists-rich-2012/#c3450
http://igbk.de/fileadmin/media/gfx/Are_Artists_Rich_/Handout-Are-Artist-Rich
.pdf


In diesem Sinne,  

kollegiale Grüsse

annette hollywood





> Dear Kristoffer Gansing,
> 
> (-I think I should switch back to German because of this 'deutschsprachige
> Liste' thing -)
> 
> danke für die Klärung von kuratorischer Seite.
> 
> Es bleibt jedoch ein Streitfall, was die ökonomische Seite angeht.
> 
> Es ist ja nicht das erste Mal, dass die TM - wie viele andere geförderten
> Kunstevents auch -, keine Ausstellungshonorare einkalkuliert und darüber
> hinaus versucht, sich über Drittmittelsupport (Universitäten, Kulturetat von
> Botschaften, Reisekostenzuschüsse etc.) zu komplettieren, den die
> partzipierenden Künstler dann evtl. auch noch selbst eintreiben müssen. Das
> ist gängige Praxis seit langem - Tendenz steigend (und auch ich habe diese
> Erfahrung schon vor ein paar Jahren mit der TM gemacht - und diese Bedingungen
> abgelehnt).
> Da wirkt es wie eine extreme Zuspitzung, wenn immer mehr Künstler eingeladen
> werden zu immer schlechteren Bedingungen - ganz entsprechend der
> globalgesellschaftlichen Entwicklung. Und egal wie gut oder schlecht es innen
> ablief: die Aussenwirkung finde ich fatal.
> So ist es nicht allein die ökonomische Seite, sondern die Kombination von
> Hochglanzevent TM und den dahinterstehenden ökonomischen Verhältnissen, die
> einen so misstrauisch macht
> - trotz aller guten Absichten und Einsichten  :
>> since it replicates some of the structures of
>> participatory culture that we know all too well from the so called
>> decentralised and participatory but in reality neoliberal and
>> centralised structures of web 2 and social media culture.
> 
> - und in der Ausstellung seltsam unreflektiert erscheint.
> Sorry, der Vergleich ist gemein, aber es ist ein wenig wie bei Apple und
> Foxconn: Image + Hipness + Coolness auf der einen Seite, ökonomische
> Ausbeutung auf der anderen Seite - alle wissen es, und trotzdem kaufen sie es.
> 
> Und wie die Käufer sind selbstverständlich die Künstler selbst gefordert, sich
> zur Wehr zu setzen. Individuell kann das ziemlich schwer sein. Besser wäre
> tatsächlich, auf politischer Ebene etwas ähnliches durchzusetzen, wie
> seinerzeit die KSK in den 80ern: wie wäre es, wenn 0,5% aller gewerblichen
> Kunstumsätze (Kauf/Verkauf) eingezogen würden und als Ausstellungshonorare
> wieder ausgeschüttet würden? So könnte auch Kunst überleben, die sich nicht
> als Objekt verkaufen lässt (nicht moralisch sondern ganz sachlich gemeint, als
> nicht-objekthafte und damit nicht-kunstmarktkompatible Kunst)
> 
> best
> -g-
> selbst teil des ganzen ;-)
> http://www.transmediale.de/content/soundvideo-installation-by-georg-klein-and-
> steffi-weissmann
> 
> -- georg klein --
> -- sound | video | media artist --
> -- atelier klangquadrat | manteuffelstr. 77 | 10999 berlin --
> -- ++49-30-69567896 | http://www.georgklein.de --
> 
> Am 02.02.2014 um 14:44 schrieb Kristoffer Gansing:
> 
>> 
>> Dear rohrpostler,
>> 
>> (sorry to write in English, I am sure it is better than my written
>> German though)
>> 
>> As I am one of the responsible persons behind bringing Art Hack Day to
>> transmediale 2014, I would like to offer you a few words of
>> clarification. In principle I agree that the financial structures of
>> cultural funding between artists, curators and institutions are
>> exploitative and that festivals, museums and other institutions should
>> also exert pressure to change that and not leave it to the artists to
>> always end up in the role of "complainers".
>> Therefore, it was also a risky decision to bring Art Hack Day to Berlin
>> and transmediale, since it replicates some of the structures of
>> participatory culture that we know all too well from the so called
>> decentralised and participatory but in reality neoliberal and
>> centralised structures of web 2 and social media culture. However, I
>> also believe that one needs to work with these models and try to push
>> them into situations where they become something else than what
>> corporate culture has co-opted them into, and where collaborative art
>> and research practices can happen outside of the superficial social
>> media mode, creative industries meet ups and their data mined
>> surveillance structures.
>> The decision to bring Art Hack Day as an exhibition format was based on
>> the idea of trying out something else than the curated show in the
>> context of the festival, a living entity in reaction to the festival
>> thematic rather than a predefined collection of the curators best picks
>> in relation to the theme. We were approached by Art Hack Day early last
>> year and decided to try this out although we knew that some of the
>> modalities of how such an event usually works, is not entirely
>> compatible with the institutional context of the festival. For example,
>> no participant or organiser ever got paid in the previous Art Hack Day
>> events, which operates on a similar self-organised basis of any
>> hackathon. That said, Art Hack Day always asks a venue to provide the
>> infrastructure and the institutional framework of the venue has varied
>> from case to case, from the artist run space, hackerspace to the
>> Kunsthalle. In each case, it goes without saying that there have been
>> different financial conditions of the different venues and the different
>> people working there. In the case of transmediale, we are not an
>> institution with our own physical infrastructure or even set of
>> technology and we have to rent and pay for all technical equipment and
>> staff for the entire festival. Some is provided as in kind from Haus der
>> Kulturen der Welt, but most of it is provided through external partners.
>> So this was the basic structure we could offer to Art Hack Day.
>> Additionally to the material resources, we offered accomodation and
>> travel to those participants who needed it - something which Art Hack
>> Day was never able to do before. And of course we provided all the food
>> and drinks that is integral to any hackathon (nothing to brag about
>> since it just has to be done).
>> Further clarification: it is not true that none of the participants were
>> paid. Some of the participants had backup from their institutions such
>> as Universities - since it is part of the cultural scene that
>> transmediale engages in that participants are not necessarily in a
>> completely precarious freelance situation but have jobs in research,
>> other arts organisations PhD's, companies (more unusual though) etc.
>> Other participants got funding through cultural foundations or embassies
>> where transmediale in some cases applied to have their costs covered.
>> And some participants received fees for additionally taking part in the
>> performance or conference programme of transmediale.
>> So in the end, the picture is more complex than a simple statement from
>> the artists that indeed did not get a fee might convey. This does not
>> change the fact that the discussion is very important and that more
>> transparency and scrutiny of such events are needed but this then also
>> reaches beyond transmediale as such and into the model of cultural
>> funding through which we exist and which has its dark sides for sure but
>> through which we paradoxically are also able to offer a unique space for
>> cultural production across disciplines, discourses and formats (far
>> beyond the confinement of "media art") to which I do not think there are
>> many counterparts in the world. I am working for transmediale because I
>> truly believe in that this is a useful meeting place and highly
>> appreciated among its participants and audience. Call it an outdated
>> media art relic, hipster after party or a forum for pseudo-political
>> discussions - I think it is nothing like that and thinking back about
>> the people and events we had here in the past few days, including their
>> enthusastic, critical and engaged feedback, and looking around me at the
>> last day of the festival, find it hard to believe anyone would honestly
>> say that.
>> 
>> sincerely
>> Kristoffer Gansing
>> artistic director, transmediale.
>> 
>> -- 
>> rohrpost - deutschsprachige Liste zur Kultur digitaler Medien und Netze
>> Archiv: http://www.nettime.org/rohrpost
>> http://post.in-mind.de/pipermail/rohrpost/
>> Ent/Subskribieren: http://post.in-mind.de/cgi-bin/mailman/listinfo/rohrpost/
> 
> 
> -- georg klein --
> -- sound | video | media artist --
> -- atelier klangquadrat | manteuffelstr. 77 | 10999 berlin --
> -- ++49-30-69567896 | http://www.georgklein.de --
> 
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