[spectre] ZKM/Conference/Our Literal Speed. Der performative Diskurs
Presse|ZKM Karlsruhe
presse at zkm.de
Tue Jan 29 16:35:06 CET 2008
ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe // ZKM | Center
for Art and Media
============================
OUR LITERAL SPEED
DER PERFORMATIVE DISKURS
============================
Symposium / Conference: 29.02. – 02.03.2008
Ausstellung / Exhibition: 29.02. – 25.05.2008
Ein Symposium im ZKM_Vortragssaal und im ZKM_Medientheater
mit begleitender Ausstellung im ZKM | Medienmuseum, Lichthof 8
Eröffnung: Fr 29.02.2008, 18 Uhr im ZKM_Foyer
A Conference at ZKM_Lecture Hall and ZKM_Media Theater
with an accompanying Exhibition at ZKM | Media Museum, Atrium 8
Opening: Friday, February 29, 6 p.m. at ZKM_Foyer
For English announcement please scroll down
=================================
Ausgehend von der Annahme, dass die Kritik noch nicht ausreichend als
Medium untersucht wurde, beschäftigt sich »OUR LITERAL SPEED« mit
situations- und kontextbezogenen Formen von Kunstkritik/Theorie. Die
Theorie bildet nicht länger einen neutralen abstrakten Hintergrund für
die Ästhetik, vielmehr stellt sie heute ihr eigenes Material - die
»Ästhetik« ist diskursiv geworden und der »Diskurs« ästhetisch.
Die Veranstaltung versteht sich nicht als Serie aufeinanderfolgender
Vorträge, sondern vielmehr als eine Art »Medien Pop Oper« oder »mediales
Konzeptalbum«, bei dem wissenschaftliche Vorträge, Podiumsdiskussionen,
Screenings, Dokumentationen, Artist Talks, eine Ausstellungseröffnung
und Performances unmittelbar ineinander übergehen. Diese ineinander
greifenden Formen erscheinen somit als Synthesen aus kollektiver
Identität (»OUR«), kritischer Reflektion der Kunstgeschichte und ihrer
Medien (»LITERAL«) sowie dem Tempo und der Struktur unserer Bewegung
durch die heutigen hybriden Formen der Vermittlung (»SPEED«). Die
Konferenz wie die begleitende Ausstellung bieten ein temporäres
diskursives Labor, in welchem Philosophen und Kunstwissenschaftler,
Kuratoren und Künstler nach experimentellen Lösungsansätzen für den
Umgang mit den Strukturen der Distribution, der Rezeption und der
Zirkulation forschen, die den Kunstkontext heute prägen.
»OUR LITERAL SPEED« wird mit weiteren Symposien an der University of
Chicago (2009) und am Getty Research Institute, Los Angeles (2010)
fortgesetzt.
In Kooperation mit der University of Chicago und The Getty Research
Institute, Los Angeles.
English announcement
=====================
»OUR LITERAL SPEED« manifests the imperatives that materialize the
theoretical and the pedagogical. No longer can we interpret forms of
academic and artistic professionalism as neutral, abstract backgrounds
to the aesthetic and performative. These activities have produced their
own distinctive surfaces and materials: the “aesthetic” has become
discursive and “discourse” has become aesthetic.
Rather than a series of academic lectures, OUR LITERAL SPEED is imagined
as a kind of “media pop opera” or a “pedagogical concept album,”
implying fluid and/or jagged transitions among scholarly presentations,
panel discussions, artist’s talks, performances, and an art exhibition
within an academic conference. These emerging, hybrid forms demand a
synthesis of collective activity ("OUR"), a self-reflexive examination
of art history and its constitutive technologies ("LITERAL"), and an
intense concern for the pace and texture of our movement through
institutional mediation ("SPEED"). The project offers a temporary
discursive laboratory in which artists and curators, art historians and
media theorists can investigate non-formulaic, experientially vibrant
and theoretically precise responses to the modes of distribution,
consumption and circulation that drive contemporary art.
»OUR LITERAL SPEED« will be continued with further conference-events at
the University of Chicago (2009), and at The Getty Research Institute,
Los Angeles (2010).
In cooperation with the University of Chicago and The Getty Research
Institute, Los Angeles.
================
Programm / program:
================
Mit / With:
Art & Language, Walter Benjamin, John Bock, Tania Bruguera & The Weather
Underground, Julia Bryan-Wilson, Anthony Cokes, Darby English, Andrea
Fraser, Rainer Ganahl, Boris Groys, Charles Harrison, Sharon Hayes,
Christopher P. Heuer, Matthew Jesse Jackson, Jackson Pollock Bar, David
Joselit, Juliet Koss, Miwon Kwon, Porter McCray, WJT Mitchell, Hila
Peleg, Andrew Perchuk, The Project for the New American Century, Tino
Sehgal, The Size Queens, Anton Vidokle, Anne M. Wagner, Peter Weibel
Freitag, 29.02. / Friday, February 29
===========================
18 Uhr / 6 p.m.
Eröffnung im / Opening at the ZKM | Foyer
18:30 Uhr / 6:30p.m.
Jackson Pollock Bar: »Utopia Station 2003«
19:30 Uhr / 7:30 p.m.
Videoscreening / video screening
Hila Peleg: »A Crime Against Art«, 2007 (basierend auf / based on »The
Trial«, Anton Vidokle & Tirdad Zolghadr, unitednationsplazastudios)
Mit einer Einführung von / With an introduction by Hila Peleg
Samstag, 01.03. / Saturday, March 1
==========================
10 Uhr / 10 a.m.
Zum Gesamtkunstwerk / On the ’Gesamtkunstwerk’
Juliet Koss: »Total Utopia«
Anthony Cokes & Andrew Perchuk: »Shrinking Criticism: Reframing 'pause
Coda: (Hidden Track)' 2004«
Porter McCray: »MoMA and International Program«, produziert vom /
produced by the Museum of American Art
Christopher P. Heuer & Matthew Jesse Jackson: »OUR LITERAL SPEED«
Mittagspause / lunch break
13:30 Uhr / 1:30 p.m.
Art & Language: »NOT QUITE THE BELACQUA POSE – A Talk in Three Voices«
Podiumsdiskussion mit / panel discussion with Art & Language, Anthony
Cokes, Juliet Koss, Christopher P. Heuer, Matthew Jesse Jackson, Porter
McCray
15 Uhr / 3 p.m.
Tino Sehgal & Peter Weibel: »A Conversation on the Relationship of ’Art
and Economy’«
16 Uhr / 4 p.m.
Performativität und das Politische / Performativity and the Political
Peter Weibel: »Performativity and the Political«
Tania Bruguera & The Weather Underground: »I do not want to see that at
my Breakfast Table«
Julia Bryan-Wilson: »Sincerely Yours, Sharon Hayes«
Sharon Hayes: »Sound-Image«
Pause / break
20 Uhr / 8 p.m.
Jackson Pollock Bar: »Art & Language Sings a Song«
21 Uhr / 9 p.m.
Rainer Ganahl: »Educational Complex«
22 Uhr / 10 p.m.
Videoscreening / video screening
John Bock: »Palms«, 2007
Boris Groys: »The Immortal Bodies«, 2007
Sonntag, 02.03. / Sunday, March 2
=========================
10 Uhr / 10 a.m.
Formalismus/Geschichtlichkeit/Performance I /
Formalism/Historicity/Performance I
Miwon Kwon: »No Title for Now«
Darby English: »For Puzzling Irrelevance«
David Joselit: »On Being a Readymade«
Charles Harrison: »PARTY TIME? – An illustrated talk«
Podiumsdiskussion mit / panel discussion with Darby English, Charles
Harrison, David Joselit moderiert von / moderated by Andrew Perchuk
Mittagspause / lunch break
14 Uhr / 2 p.m.
Formalismus/Geschichtlichkeit/Performance II /
Formalism/Historicity/Performance II
Andrea Fraser: Video Screening
WJT Mitchell: »Cloning Terror: The War of Images, 9-11 to Abu Ghraib«
Jackson Pollock Bar: »Theses on Feuerbach«
Anne M. Wagner: »Behaving Globally«
Podiumsdiskussion mit / panel discussion with
Jackson Pollock Bar, WJT Mitchell, Anne M. Wagner moderiert von /
moderated by Matthew Jesse Jackson
Mit einer Abschlusspräsentation von / with a concluding presentation by
Rainer Ganahl
- Ende ca. 18 Uhr / end approx. 6 p.m. –
»OLSSR - OUR LITERAL SPEED SOUNDTRACK Recordings« von / by The Size
Queens (zusätzliche Titel von / additional tracks by Glasstown & Roman
Evening)
Konferenzsprache: Englisch / The conference will be held in English.
Fr / Fri: Eintritt frei / admission free
Sa, So / Sat, Sun: € 10/5 (Tageskarte / day-ticket)
Contact:
=======
ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie
ZKM | Center for Art and Media
Lorenzstraße 19
76137 Karlsruhe, Germany
+49(0)721 8100 1200 www.zkm.de info at zkm.de
www.ourliteralspeed.com
Öffnungszeiten / opening hours
Mi-Fr 10-18 Uhr Sa, So 11-18 Uhr
Mo, Di geschlossen Eintritt € 5/3/2
Wed-Fr 1 0a.m.-6 p.m. Sat,Sun 11 a.m.-6 p.m.
Mon,Tue closed admission € 5/3/2
More information about the SPECTRE
mailing list