[spectre] CONT3XT.NET.NEWS #05.06

cont3xt at cont3xt.net cont3xt at cont3xt.net
Thu Oct 26 13:47:58 CEST 2006


CONT3XT.NET.NEWS #05.06 

culture. information. media. fruits of everyday life. 
kultur. information. medien. fruechte des alltags. 

-------------------------------------------------------- 

#a.en [RE: ] MAGAZINE (information.) 

anybody who adds 2.0 to his name is generating interest at the
moment. however, whether this code will survive the next couple of
years remains to be seen. one thing is for sure: many of the alleged
new features which define web 2.0 at the moment have already existed
long before web 2.0 appeared and will probably also outlive it. [Re:
] magAzine is the newest (editorial) project by CONT3XT.NET, which
reacts to the discussion surrounding web 2.0 but even more so intends
and will attempt to spot more general tendencies within net culture. 

__ about the magazine [ http://re.cont3xt.net/pdf/Re_000.pdf ]
__ about CONT3XT.NET [ http://cont3xt.net/en/programm.php ]

-------------------------------------------------------- 

#b.en POSSIBILITIES IN LOCATIVE MEDIA (art.) 

the first issue of [Re: ] deals with the phenomenon of locative
media. jeremy hight thinks about new possibilities in locative media
in an e-mail conversation with carlos katastrofsky. hight is one of
the artists behind /34 nort 118 west/ -- the first locative narrative
-- and author of /narrative archaeology: reading the landscape/ -- a
text that was recently named one of the four primary texts in
locative media in leonardo, the renowned online journal of the
massachusetts institute for technology (mit). 

locative media -- recently becoming more popular in media art
discourses -- has roots dating back to the dawn of history. early
myths like the gilgamesch epic or -- more specific -- homer's odyssee
deal with issues of location and the recording of movement on earth's
surface. developments since then include mediaeval cartography as
well as the situationists' approach to mapping a city. nowadays
locative media uses technology to trigger artworks in a specific
physical space. 

__ to the interview [ http://re.cont3xt.net/pdf/Re_001.pdf ] 

-------------------------------------------------------- 

#a.de [RE: ] MAGAZIN (information.)

interesse erzeugt gerade, wer 2.0 an seinen namen heften kann. ob
sich dieses kuerzel auch die kommenden jahre noch halten wird, ist
ungewiss. eines ist aber sicher: viele der angeblichen neuheiten, die
das web 2.0 zu dem machen, was es ist, gibt es bereits laenger als
ihre bezeichnung - und vermutlich werden sie auch laenger bestehen
bleiben. [Re: ] magAzine ist das neueste (redaktions-)projekt von
CONT3XT.NET, das zwar auf die diskussion um web 2.0 reagiert aber
darauf ausgelegt ist, allgemeinere tendenzen innerhalb eines
netzkulturellen feldes auszumachen. ungeachtet des hypes um die zwei
und die null geht [Re: ] sozusagen vom punkt in der mitte aus. 

__ ueber das magazin [ http://re.cont3xt.net/pdf/Re_000.pdf ]
__ ueber CONT3XT.NET [ http://cont3xt.net/programm.php ]

-------------------------------------------------------- 

#b.de MOEGLICHKEITEN LOKATIVER MEDIEN (kunst.)

die erste ausgabe von [Re: ] beschaeftigt sich mit dem phaenomen
lokativer medien. carlos katastrofsky hat jeremy hight, autor von
/narrative archaeology: reading the landscape/ und entwickler von /34
nort 118 west/, interviewt. das renommierte online-journal leonardo
(massachusetts institute for technology - mit) hat seinen aufsatz
kuerzlich zu einem der vier basistexte zum thema locative media
gekuert.

im aktuellen diskurs um medienkunst ist immer wieder die rede von so
genannten positionsbestimmenden medien: mit hilfe von
navigationstechnologien entsteht gerade ein breit gefaechertes
kuenstlerisches handlungsfeld, das sich in der juengsten
theoriegeschichte unter dem begriff locative media zusammenfassen
laesst. die urspruenge des konzepts positionsbestimmender medien
gehen aber bis zu den anfaengen der menschheits- und mediengeschichte
zurueck. die ortung und aufzeichnung von fortbewegung auf der
erdoberflaeche waren schon in den fruehen mythen, wie etwa dem
gilgamesch-epos, oder spezifischer in homers odyssee, thema. 

__ zum interview [ http://re.cont3xt.net/pdf/Re_001.pdf ]

--------------------------------------------------------
CONT3XT.NET.NEWS – a newsletter by CONT3XT.NET <http://cont3xt.net/>

If you do not want to receive any more newsletters klick:
http://cont3xt.net/div/phplist/lists/?p=unsubscribe&uid=753ed103ee26f6654fda8b92aa567c44

To update your preferences and to unsubscribe visit:
http://cont3xt.net/div/phplist/lists/?p=preferences&uid=753ed103ee26f6654fda8b92aa567c44

--------------------------------------------------------
CONT3XT.NET
http://cont3xt.net
culture. information. media. fruits of everyday life.
zvr: 999765999
vienna, austria




--
Powered by PHPlist, www.phplist.com --




More information about the SPECTRE mailing list