[spectre] NOMAD presents: ctrl_alt_del ­ sound-art festival, istanbul 2005

basak senova basaksenova at yahoo.co.uk
Wed Aug 17 08:44:16 CEST 2005

ctrl_alt_del news letter #1

NOMAD presents: ctrl_alt_del – sound-art festival, istanbul 2005

ctrl_alt_del was the first sound-art festival realized in Turkey, in
September 2003. It was a collaboration between NOMAD, Marres, Hedah, and
Istanbul Technical University Center for Advanced Musical Studies (MIAM).
All through the month of September 2003, several events were realized in two
cities, Istanbul and Maastricht: (i) an introductory presentation, a CD
launch, performances by two artists from the Netherlands and Turkey in
Marres (Maastricht); (ii) a panel and workshop series at Istanbul Technical
University, Faculty of Architecture and MIAM; (iii) a series of performances
in Babylon, Istanbul during the opening of the 8th International Istanbul
Biennial; (iv) a panel, and performance series at Marres.; (v) an exhibition
at Marres; (vi) an audio CD which was distributed in Europe through
Lowlands, and the international distribution of  the CD-ROM was carried out
by NOMAD. ctrl_alt_del aimed at introducing Turkey to sound-art via
sound-art’s pioneering names, together with panels and workshops. More then
30 people from 16 different countries contributed to the project in 2003.

ctrl_alt_del will take place in the “positionings” section of the 9th
International Istanbul Biennial.
The project will launch on September 16th, 2005 with an opening night
performance in the city at Balans Music hall, then will continue on the
Bosphorus, the Golden Horn, Istanbul Technical University’s MIAM studios,
laboratories, library and concert hall till September 22nd.

The 2005 programme for the ctrl_alt_del project has been developed by Başak
Şenova, Emre Erkal, Pieter Snapper, Erhan Muratoglu and Paul Devens. The
festival’s three-folded conceptual frame - “the city”, “noise” and “open
source”- will be worked into performances, a boat tour, sonic mapping,
workshops, and presentations The project has received support from  NOMAD
Project Channel, Istanbul Technical University MIAM (Center for Advanced
Musical Studies), Goethe Institut, Istanbul,  Mondriaan Foundation,
Consulate-General of the Netherlands, MOAB Foundation, Amsterdam, Radio
Helsinki, Graz, EKW 14.90, Israel National Lottery Council for the Arts,
Israeli Center for Digital Art, Holon, STEIM, Studio for
Electro-Instrumental Music, Interspace-Sofia, Sabreen Studio, Ford
Foundation, Middle East and  North Africa, Kadir Has University, REC
Magazine, Bant Magazine, e-tasarım and Senkron Publishing.

ctrl_alt_del’s 2005 participants are: Zafer Aracagök (TR), Sakir Oguz
Büyükberber (NL), DJ Selim Cenkel (TR), Banu Cennetoglu (TR), Eyal Danon
(IL), Paul Devens (NL), every kid on speed - Antonio Dimitrov (MK), Galia
Dimitrova (BG), Emre Erkal (TR), Tal Hadad (FR), Boris Hegenbart (DE),
Robert van Heuman (NL). Petko Dourmana (BG), Can Karadogan (TR), Uri
Katzenstein (IL), Sarp Keskiner (TR), REC (TR), Reuben De Latour (NZ), MIAM:
Kerem Aksoy, Deniz Arat, Barkin Engin, Erdem Helvacioglu, Burak Tamer, Tolga
Tuzun, Murat Yakin (TR), Phillip Misselwitz (DE), Wissam Murad (Palestine),
Erhan Muratoğlu (TR), DJ Negma (TR), Klaus Obermeyer  (DE), Matthieu Prat
(FR), Wassim Qassis (Palestine), REC: Orçun Bastürk, Liz Fando, Tonguç
Gökalp, Randiman Kakara, Saska (TR), Binya Reches (IL), Sabreen Studio
(Filistin), Ran Slavin (IL), Basak Senova (TR), Pieter Snapper (US/TR), Can
Turkinan (TR) and open call: Muni Monde, Özdemir Bayrak, Kerem Güzel, Koray
Kantarcioglu (TR) and Solar Duo (TR/FI).

http://project-ctrl-alt-del.com
blog- http://www.nomad-tv.net/ctrl_alt_del
<http://www.nomad-tv.net/ctrl_alt_del>
http://www.nomad-tv.net

NOMAD presents: ctrl_alt_del – işitsel-sanat festivali, istanbul 2005

Eylül 2005’te düzenlenecek olan ctrl_alt_del, 2003’te Türkiye’de düzenlenen
ilk işitsel sanat festivali olarak, NOMAD*ın, Hollanda’dan Marres ve Hedah
ve İstanbul Teknik Üniversitesi MIAM (Müzik İleri Araştırmalar Merkezi)’nin
de işbirliğiyle gerçekleştirdiği bir etkinliktir. Eylül 2003 ayı içinde,
İstanbul ve Maastricht’te gerçekleşen etkinlikler: (i) Marres’de
(Maastricht) tanıtım toplantısı, projenin CD tanıtımı, Türk ve Hollandalı
sanatçıların performansları; (ii) İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık
Fakültesi ve Müzik İleri Araştırmalar Merkezi (MIAM)’da bir panel ve bir
seri atölye çalışması; (iii) 8. Uluslararası İstanbul Bienali açılışı
sırasında İstanbul’da Babylon’da bir dizi performans; (iv) Marres”de bir
panel ve performanslar dizisi; (v) Marres’de bir sergi; (vi) projenin
CD’sinin Avrupa’daki dağıtımı Lowlands tarafından; (vii) CD-ROM’un
uluslararası dağıtımı ise NOMAD tarafından yapılmıştır. ctrl_alt_del
Türkiye’yi işitsel sanat ile buluşturma hedefini, bu dalın öncü isimlerini
performanslar ve atölye çalışmaları aracılığı ile gerçekleştirmiştir. 2003
yılındaki bu festivale 16 ülkeden 30 isim katkıda bulunmuştur.

ctrl_alt_del, 9. Uluslararası İstanbul Bienali’nin “konumlamalar” kapsamı
içindedir. 16-22 Eylül 2005 tarihleri arasında, Balans Müzikhol’de, Boğaz ve
Haliç’te, İstanbul Teknik Üniversitesi MIAM stüdyolarında,
laboratuvarlarında, kütüphane ve konser salonunda yer alacaktır.

ctrl_alt_del projesinin 2005 yılı programı Başak Şenova, Emre Erkal, Pieter
Snapper, Erhan Muratoglu ve Paul Devens tarafından geliştirilmiştir.
Kavramsal çercevesini oluşturan “kent”, “gürültü” ve  “açık kaynak”
temaları, performanslar, gemi turu ve işitsel haritalandırma, atölye
çalışmaları ve sunuşlarla işlenecektir. Proje NOMAD Proje Kanalı, İstanbul
Teknik Üniversitesi MIAM (Müzik İleri Araştırmalar Merkezi), Goethe
Institut, İstanbul,  Mondriaan Foundation, Amsterdam, Consulate-General of
the Netherlands, MOAB Foundation, Radio Helsinki, Graz, EKW 14.90, Israel
National Lottery Council for the Arts,  Israeli Center for Digital Art,
Holon, STEIM, Studio for Electro-Instrumental Music, Interspace-Sofia,
Sabreen Studio, Ford Foundation, Orta Doğu ve Kuzey Afrika Şubesi, Kadir Has
Üniversitesi, REC Dergisi, Bant Dergisi, e-tasarım ve Senkron Matbaacılık
katkılarıyla gerçekleşmektedir.

ctrl_alt_del projesinin 2005 yılı katılımcıları: Zafer Aracagök (TR), Şakir
Oğuz Büyükberber (NL), DJ Selim Cenkel (TR), Banu Cennetoğlu (TR), Eyal
Danon (IL), Paul Devens (NL), every kid on speed - Antonio Dimitrov (MK),
Galia Dimitrova (BG), Emre Erkal (TR), Tal Hadad (FR), Boris Hegenbart (DE),
Robert van Heuman (NL). Petko Dourmana (BG), Can Karadoğan (TR), Uri
Katzenstein (IL), Sarp Keskiner (TR), REC (TR), Reuben De Latour (NZ), MIAM:
Kerem Aksoy, Deniz Arat, Barkın Engin, Erdem Helvacıoğlu, Burak Tamer, Tolga
Tuzun, Murat Yakın (TR), Phillip Misselwitz (DE), Wissam Murad (Filistin),
Erhan Muratoğlu (TR), DJ Negma (TR), Klaus Obermeyer (DE), Matthieu Prat
(FR), Wassim Qassis (Filistin), REC: Orçun Baştürk, Liz Fando, Tonguç
Gökalp, Randıman Kakara, Saska (TR), Binya Reches (IL), Sabreen Studio
(Filistin), Ran Slavin (IL), Başak Şenova (TR), Pieter Snapper (US/TR), Can
Turkinan (TR) ve açık çağrı: Muni Monde, Özdemir Bayrak, Kerem Güzel, Koray
Kantarcıoğlu (TR) and Solar Duo (TR/FI).