[spectre] [Fwd: Closed Circuit Videoinstallations (book & DVD)]
zeljko blace
zblace at mi2.hr
Thu Sep 23 16:39:51 CEST 2004
---------------------------- Original Message
---------------------------- Subject: Closed Circuit Videoinstallations
(book & DVD)
From: "Closed-Circuit.de" <info at closed-circuit.de>
Date: Thu, September 23, 2004 2:54 pm
To: zblace at mi2.hr
--------------------------------------------------------------------------
BOOK ANNOUNCEMENT / BUCHANKÜNDIGUNG
[for the german version & table of contents please scroll down]
[für die deutsche Version & Inhaltsverzeichnis siehe weiter unten]
Slavko Kacunko
Closed Circuit Videoinstallationen
Ein Leitfaden zur Geschichte und Theorie der Medienkunst
mit Bausteinen eines Künstlerlexikons auf DVD
The book and the DVD-ROM have finally been published.
The author wish to express his gratitude for your support in gathering
the valuable information and documentation.
The publication (a Book (1200 pages) & a DVD (13.000 images)) may be
ordered
1) in the bookstores: ISBN 3-8325-0600-4
2) directly from the publisher:
http://www.logos-verlag.de/cgi-bin/buch?isbn=0600
3) over this newsletter: order at closed-circuit.de
Price: 98.- €
Keywords:
Media Art, Media Art History, Media Theory, Video, Installation,
Components of an Artists-Encyclopedia Language: german
SHORT DESCRIPTION
The book focuses on one of the most important aspects of the history of
the media art – “live”-Videoinstallations. Unlike the few attempts to
date to present a survey of the diversity and notably the quantity of
international media art, the book is the first to consider the global
context in which the sphere of (interactive) media art is developing.
From the historical perspective, links between Europe and the USA,
Australia and Asia, Eastern Europe, and South America are highlighted,
with no sacrifice at all of ‘depth of focus’ on regional, national and
individual achievements.
The book look in detail at the salient individual artistic approaches in
the multifarious context of space and time, and it includes a
description and record of 1100 works and 650 artists. This and the notes
on further reading and viewing will enable deeper explorations of the
material in a way not unlike the open “hyper-text”- structure.
In recent years, theoretical debate has diagnosed with some precision
where the electronic video image stands between analogue and digital
codes, or again, between media “representation” and “presentation”; but
that position has hardly ever been subjected to examination against the
pertinent examples.
An art-historical descriptive approach, i.e., comprehensible and
well-founded individual examinations and thus the working out of the
subjects’ context, is apt to bridge that gap to the satisfaction of both
research disciplines, that of art history and that of media sciences.
Extant media theory inferences regarding the medium of video as well as
the latest digital art forms, can then be examined with the aid of such
results and elucidated in historical terms.
Video technique makes it possible to simultaneously record and reproduce
images, sound and sequences of motion; that potential can be seen as a
specific characteristic of the medium. The closed-circuit video
installations based on it represent the attest field of experiment for
the assumptions on art and the theory and history of the medium that it
might lead one make.
The prospect at least, of a gradual introduction of the electronic arts
into the art history and media sciences syllabus will be brought a deal
closer thanks to such individual and at the same time general
investigations.
+ + + + +
Slavko Kacunko
Closed Circuit Videoinstallationen
Ein Leitfaden zur Geschichte und Theorie der Medienkunst
mit Bausteinen eines Künstlerlexikons auf DVD
Der Autor möchte sich auch auf diesem Wege bei allen Personen und
Institutionen herzlich bedanken, die seine Recherche durch wertvolle
Informationen und Dokumentation groszügig unterstützt haben.
Die Publikation (das Buch (1200 Seiten) und die DVD-ROM (13.000
Abbildungen)) sind soeben in Druck gegangen und können ab sofort
bestellt werden:
1) in jeder Buchhandlung: ISBN 3-8325-0600-4
2) direkt bei dem LOGOS-Verlag, Berlin:
http://www.logos-verlag.de/cgi-bin/buch?isbn=0600
3) Closed Circuit-Newsletter: order at closed-circuit.de
Preis: 98.- €
Stichworte:
Medienkunst , Medienkunstgeschichte, Medientheorie , Video ,
Installation, Bausteine eines Künstlerlexikons Sprache: Deutsch
KURZBESCHREIBUNG
Die Publikation setzt sich mit der Möglichkeit einer fundierten und
transdisziplinär legitimierten Geschichte und Theorie der Medienkunst
auseinander.
In ihrem Mittelpunkt steht eine historisch-geographische Vorstellung von
ca. 1100 Medieninstallationen aus vergangenen vier Jahrzehnten.
Die auf diesem Weg dokumentierte Arbeit von 650 KünstlerInnen ist das
faktische Fundament der vorgelegten Studie. Ihr lexikalisch angelegter
Ansatz baute auf einer systematischen Untersuchung des Materials auf und
ihr erklärtes Ziel war die historische Präzision unter Einhaltung der
Transparenz von Bezugsquellen.
Das Buch und die DVD mit der dazugehörigen Bildersammlung und dem
Werkkatalog fungieren als unverzichtbare Bestandteile einer Einheit, die
einen wesentlichen Baustein für die künftige Medienkunstgeschichte und
-Theorie darstellt.
+ + + + +
TABLE OF CONTENTS
INTRODUCTION
1. The history of media art: state and competence of research 2.
Positioning of current project: visual criticism and cultural
criticism 3. Structure and contents
MEDIA ART:
CATEGORY DEFINITIONS
1. “Installation”
2. “Performance”
3. “Input”/”Output”
4. “Feedback”
5. “Immediacy”
6. “Interface”
7. “Interaction”
8. General terminological pairings
a) “Art” and “Medium”
Excursus: “Simulation” and “Metaphor”
b) “Representation” and “Presentation”
c) “Analogue” and “Digital”
II. CLOSED CIRCUIT VIDEO INSTALLATION:
A THEORETICAL REVIEW
Prologue: on research specialisms in art and media theory
1. “Subject” – “Object” relationship
2. Constructions of reality
3. System models and behavioural blueprints
4. Game concepts and learning processes
5. Data collation and checking
6. Telecommunication
III. CLOSED CIRCUIT VIDEO INSTALLATION
A GEO-HISTORICAL OVERVIEW
Towards a Definition: an overview
Suggestion for a Definition
On Structure and Groupings
1. The first decade (1966 – 1976)
a) United States of America
Introduction
Disparate beginnings
Levine, E.A.T., Kaprow
The first performances by body-art and performance artists in
California Naumann, Sonnier, Acconci, Jonas, Sharp
“Video artists” and collectives in and around New York
Paik, Ryan, Gillette, Schneider, Kraynik, “Raindance“, “Videofreex“,
“People’s Video Theater, Cort, Carter, “Electron Movers“
The “forgotten” women
S. Clarke, “TP Videospace Troupe“, Milano, Volkes, W. Clarke, “Red,
White, Yellow, and Black“, Lucier Two indicative “case studies”
Ono, Anastasi
Individual contributions
Campus, Byrne, Robbett, Conrad, Davis, Graham, Krueger, Viola, Froese,
S. Vasulka Canada
Snow, Goldberg, Chartier, “Pulsar Group“, Heyden, “General Idea“, White
Latin Americans
Downey, Minujin, Lublin, “Grupo dos Treze“/“cayc“, Benedit, Glusberg,
Zabala, «Frontera»
b) Europe
France
Polieri, Raysse, Forest
Belgium and the Netherlands
Nyst, Ben, Vandeloise, Pineau, Boezem, Schweizer, Lizène, Heyrman (Dr.
Hugo), “Video Heads“ Austria and Germany
Weibel, EXPORT, Kriesche, Skerbisch, Schilling, Bechtold, Pezold,
Vostell, Kahlen, Gerz, Groh, Breloh, Böhmler, Ortlieb, Rosenbach
Switzerland, Italy and Spain
Otth, Minkoff, Olesen, Bauermeister, Franco Angeli, Franco Vaccari, J. &
O. D. Benet, Muntadas, Torres Great Britain
Hopkins/TVX Group, Breakwell, Barnard, Da. Hall, Leggett, Hoey,
Partridge, Hiller, Lijn Scandinavia
Sørensen, Sjolander/Wikstrom
Eastern Europe
Bruszewski, Kwiek, Mikolajczyk, Wasko, Robakowski, Trbuljak, Ivekovic,
Martinis
c) The Pacific (Japan)
Yamaguchi, Nakaya, Kawanaka, “Video Hiroba“, Tezuka/“Video Information
Center”, Yamamoto, Iimura
2. The second decade (1977 – 1989)
a) United States of America
On the Art of Telecommunication: the pioneers
Bartlett, Sonnier, Bear, Scarritt, Tambellini, “Communicationsphere
Group”, Galloway & Rabinowitz, Schneider, Yakult On the Observation of
Observation: between private and public space Froese, Beirne,
Watts/Behrman/Diamond, Muntadas, D´Agostino, Lowenberg, Hock, Scher,
Sobell Models of Reality and their Media Equivalents
Fried, Barry, Labat, Paik, Robbins, Lucier, Davidovich, Birnbaum,
Graham, Schwartz, Sanborn, Royston, Hill, Torres, Feingold, Emshwiller,
Sweeney
Game Concepts and Learning Processes
W. Clarke, Veeder, Burson, Tannenbaum
Canada: on the generational shift
Snow, Cameron, Harding, Poier, Watt, Smith, Rokeby
Latin America: “Some More Beginnings” and the Brazilian Breakthough
Dias, Geiger, Parente, Silveira, Plaza, Aguilar, Garcia, Ramiro,
Krotoszynski, Sukorski, Rejane Augusto, Laurentiz, Fadon Vicente, Kac,
Matuck, Donasci, Franca
b) Europe
France
Forest, Ikam, Jaffrenou, Chevalier
Belgium
Ruptz, Lennep, Charlier, «Cirques Divers» (Develay, Minh, Orlan,
Boushira, Miller, Snow, Sobell, Muntadas, Downsbrough, Nyst, Lechantre,
Bijl, Dewale, Muyle, Nussbaum, Azelte, Allart, Wiese, Keen, Wasko,
Herguera, Tribout), Bigot, Matthijs, Francis, De Jaeger, Kerckhoven
Netherlands
Hooykaas, Cárdenas, Hoover, Goulart, Vos, Van Stiphout, Spinhoven
Austria : Constructions of Reality, Collation of Data and
Telecommunication Weibel, Kriesche, Adrian, Mark, Tanterl,
Ruprechter, Schnell
Germany: the generational shift
Vostell, Kahlen, Geißler/“VAM“, Römer/“NTV“, Gerz, Bernhardt, Odenbach,
Hammann, Frenzel, Hutt, Klein, Klessinger, Hörl, Kubisch, Kracke,
Günther, Kolb, Golf, Kiessling
A Stroll through the Rest of Western Europe: Switzerland, Portugal,
Great Britain, Spain, Denmark Minkoff, Olesen, Otth, Vogel, Hahn,
Megert, Vieira, Pujol, Jerez, Keane, Soeborg, “Golden Boys“,
Schmidt-Olsen Eastern Europe: on the painful journey out of isolation
Todosijevic, Abramovic, Ivekovic, Martinis, Trbuljak, A.N. Dragan, S.
Dragan, Bódy, Gosov, Bruszewski, Paruzel, Zgraja, Mitropoulos
c) The Pacific (Japan, Australia)
Iimura, Yamamoto, Yamagochi, Imai, Harada, M. Kawaguchi, Iwai, Scott,
Jones, Biggs, Gidney
3. The third decade (1990 – 2002)
a) United States of America
Collation and Checking/Supervision of Data
Beirne, Scher, Do. Hall, Diller & Scofidio, Rakatansky, Jeremijenko,
Vesna, Garrin, Rokeby, S. Mann, Back, Tchalenko/Miall, Ditmars, Reas,
Lyons, Naimark
Constructions of Reality I: models of reality, post-technological
visions and psychological implications Hershman, Oursler, Rosenzveig &
Le Maitre, Barry, Crandall, K. Lucas, Pfeiffer, Lord, Wong Constructions
of Reality II: computer-aided media reflections and overlapping levels
of real and virtual space Rath, Cannon, Campbell, Rozin, O´Sullivan,
Utterback, Holmes, Weil, Dodge, Yaar, Hoberman, Binkley, Grace, Brown,
Winkler, Gillerman & Terry, Vivid Group, Keays, Mathieu, Steinkamp
Constructions of Reality III: models of reality as virtual reality
Rogala, Sandin, Dolinsky, Allen, Bestor, S.S. Fisher, Reiser
System models and behavioural blueprints: biological and circulatory
systems, tele-robotics and “artificial intelligence” Dannenberg,
Brixey, Rinaldo, Youngs, W. Vasulka, Penny, Feingold, Wortzel, Goldberg,
Paulos, SRL, ARW, Easterson, Reeves, Smith, “Art & Robotics Group”,
Leonhardt, Morgan, Tenhaaf, O'Connell, Vorn/Demers, Slayton
Telecommunication
Galloway/Rabinowitz, Lanier, Fisher, Courchesne, Sévigny, Matuck,
Krotoszynski, Kac, Prado Latin America between low and high-tech (I):
“subject” - “object” relationship and constructions of reality
Domingues, Medeiros, Fragoso, Fraga, Prado, Rejane Cantoni, De Carvalho,
Rogriguez, Bryce, Esquivel, Aguaitones/von Berner
Latin America between low and high-tech (II): supervision, data
collation and checking Arango, Jezik, Lozano-Hemmer, Lopez, “Video
dos at otras graficas“, Ruiz Gutierrez, Bambozzi, Saraiva, Romano
b) Europe
Data collation and checking
Baladi, Cahen, Boursier-Mougenot, Copers, Géronnez, Dietvorst, Blondeel,
Bogers, De Jonge, Haagsma (I), Ashes, Schalken/Van Dinther, Klepsch,
Mlecko, Mohné (I), Lahr, Zende, Verbeek, Kaufmann, Oswald, Ulrichs,
Jerez, Collins, Bonde
“Subject” – “Object”
Bournigault, Maat, Karawahn, Klotz, Heinz- Hoeck, John, Human Control,
ART+COM, Schemmert, Kessler, Möller, “Supreme Particles“, Baginsky, M.
Fleischmann/W. Strauss, Prehn, Auer, Alido, Ciervo, Rist, Naranjo,
Johnson, Beban/Horvatic, Petersen, Virkkala
Constructions of Reality I: overlapping levels of real and
virtual space Hoover, Kooijmans, Pinkus, Frammartino, Roveda,
“Giovanotti Mondani Meccanici“, Stones, Weibel, Schnell, Pamminger,
Kiessling, Mohné (II), “Autopsi“
Constructions of Reality II: purpose-made models of reality
Köpnick, Hufschmid, Geelhaar, Peters, Johannsen, Steig, Sievers, Val,
Moonen/Arndt, Signer, Rickli, “Elastic“, Offerman, Hoogeveen/Hermans,
Van Ishoven, Stubbs
Constructions of Reality III: further visualisation techniques, MR and
VR immersion Muench/Furukawa, Hakola, Damm, Thomsen, Schmitt,
Desbazeille/Canto, Brown Constructions of Reality IV: interactive
narrative systems
Boissier, Benayoun, Nandi, B. Cohen, Biggs, Johannson, Fabricators,
Gilardi, Bertrand System Models and Behavioural Blueprints
Haagsma (II), Torpus/Durieux, Elsenaar, Borland, Robertshaw, Blast
Theory, Bigge (II), Kirkup, Kacunko, Gabriel, Sommerer/Mignoneau,
Annunziato
Telecommunication
Benayoun, Forest, Foresta, Barron, Sermon, Keane, Aitiani,
“Arslab“/Vaccarino/Prosdocimo/Punzo, Tozzi Northern East Europe
Isupov, Galeyev, Isaev, Fishkin, Viljus, Juurak, Keskküla,
Koresaar/Laimre, Seputis, Ziura, J. & J. Vaitekunas Hungary
Sugar, Peternak, Galántai, Hamos, Kiss Pál, Hegedüs
Yugoslavia, Macedonia, Croatia, Slovenia
Todorovic, Andjelkovic, Naskovski, “Archimedijala”, Manevski,
Avramovska, M. & K. Stojanovski, Martinis, Faktor, Mezak, Leko, Poljak,
Rogic, Marusic-Klif, Fritz, Dekovic, Mestrovic, Oki/Sterle, Stromajer,
Simčič Rumania and Bulgaria
Patatics, Perjovschi, Ujvarossy, Terzijev, Dourmana, Boyadijev
Czech Republic, Slovakia, Poland
Juzová, Smetana, Bielicki, Cermak, Ruller, Rónai, Rogala, Konopka,
Wasilewski
c) The Pacific (Japan, Australia)
Japan
“Subject” – “Object”
Iimura, Iwai, Y. Matsumoto/Towata, Moriwaki, Miyajima, Mase/Fels, Saito,
“Video Artist Workshop“, Taki, Kawai, Himuro, Kasahara, Makida,
Yonekawa, Umano
Constructions of Reality I: overlapping levels of real and
virtual space “Mission Invisible“, “Culture Matrix”, Ogata/Judge, Gabin
Constructions of Reality II: purpose-made models of reality and their
media equivalents Matsumura, Ryusuke, Y. Suzuki, Jeong, Matoba
Constructions of Reality III: further visualisation techniques and VR
immersion Hashimoto, Hachiya, Mikami, Maebayashi, Iwata,
Michitaka/Minato, Kihara/Otsui, Hi. Ishii/Tangible Bits Constructions of
Reality IV: interactive narrative systems, game concepts and learning
processes Yamaguchi, T. Matsumoto, Fujihata, Tosa, Ishii, Goto, Hirano
Interaction and Tradition: Renga, robots, telecommunication
Nakamura/Anzai, Kihara/Otsui, Yamaguchi, Tosa, Yamanaka, Yamamoto, Eto,
N. Suzuki/Kihara/Anzai/Sekiguchi, Ishizaki, Kataoka, Kouketsu/
Ishibashi, Uda, M. Tajiri, Fujimura/Ui
Australia
Shaw, Beaubois, Sanderson, Stelarc
CONCLUDING REMARKS
1. The “materiality” of media
2. The “immateriality” of art: the “performative”
3. The “supremacy of appearances”: the false mirror
a) “Guardians of the Image”
b) Feedback as pseudo-argument
c) Ecstasy, rationality and reversibility: Apollo and Hermes
d) “Video Spheres” and Irreversibility
4. Closed-circuit as an “open system”: target concept –
interaction 5. The history of media art: strategies and
perspectives
LITERATURE AND CORRESPONDENCE
URLs
INDEX
DVD-ROM
Catalogue with artists and their works (images,
descriptions & URLs)
+ + + + +
INHALTSVERZEICHNIS
EINLEITUNG
1. Medienkunstgeschichte: Zustand und Zuständigkeiten
2. Standortbestimmung: Bildkritik und Kulturkritik
3. Struktur und Inhalte
I. MEDIENKUNST: KATEGORIALE BESTIMMUNGEN
1. „Installation”
2. „Performance“
3. Input/Output (Kybernetikmodell)
4. „Feedback”
5. Immediacy/Liveness
Exkurs: Zu „Broadcasting“
6. „Interface
7. „Interaction“
8. Allgemeinere Begriffspaare
a) „Kunst“ und „Medium“
Exkurs: „Simulation“ und „Metapher“
b) „Repräsentation“ und „Präsentation“
c) „Analog“ und „Digital“
II. CLOSED-CIRCUIT VIDEOINSTALLATIONEN: EIN THEORETISCHER EINBLICK
Zur Definition: Ein Überblick
Ein Definitionsvorschlag
Vorbemerkung: Zu den kunst- und medientheoretischen Forschungsfeldern
1. Subjekt/Objekt-Verhältnis
2. Wirklichkeitskonstruktionen
3. Systemmodelle und Verhaltensmuster
4. Spielkonzepte und Lernprozesse
5. Datenerfassung und -kontrolle
6. Telekommunikation
III. CLOSED CIRCUIT VIDEOINSTALLATIONEN: EIN HISTORISCHGEOGRAPHISCHER
RÜCKBLICK
Zu Aufbau und Gliederung
1. Die erste Dekade (1966–1976)
a) Amerika
Einführung
Die uneinheitlichen Anfänge
Levine, E.A.T., Kaprow
Die ersten Auftritte der Body-Art- und Performance-Vertreter in
Kalifornien Nauman, Sonnier, Acconci, Jonas, Sharp
Die „Videokünstler“ und -kollektive in und um New York
Paik, Ryan, Gillette, Schneider, Kraynik, „Raindance“, „Videofreex“,
„Peoples Video Theater“, Cort, Carter, „Electron Movers”
Die „vergessenen“ Frauen
S. Clarke, „TP Videospace Troupe“, Milano, Volkes, W. Clarke, „Red,
White, Yellow, and Black“, Lucier
Zwei „Indizienfälle“
Ono, Anastasi
Individuelle Beiträge
Campus, Byrne, Robbett, Conrad, Davis, Graham, Krueger, Viola, Froese,
S. Vasulka Kanada ..... 253
Snow, Goldberg, Chartier, „Pulsar Group“, „General Idea“, White
Lateinamerika
Downey, Minujin, Lublin, „Grupo dos Treze“/„cayc“, Benedit, Glusberg,
„Frontera“
b) Europa
Frankreich
Polieri, Raysse, Forest
Belgien und Niederlande
Nyst, Ben, Vandeloise, Pineau, Boezem, Schweizer, Lizène, Heyrman (Dr.
Hugo), „Video Heads“ Österreich und Deutschland
Weibel, EXPORT, Kriesche, Skerbisch, Schilling, Bechtold, Pezold,
Vostell, Kahlen, Gerz, Groh, Breloh, Böhmler, Ortlieb, Rosenbach
Schweiz, Italien und Spanien
Otth, Minkoff, Olesen, Bauermeister, Angeli, Vaccari, J. & O. D. Benet,
Muntadas, Torres Großbritannien
Hopkins/TVX Group, Breakwell, Barnard, Da. Hall, Leggett, Hoey,
Partridge, Hiller, Lijn Skandinavien
Sørensen, Sjolander/Wikstrom
Osteuropa
Bruszewski, Kwiek, Mikolajczyk, Wasko, Robakowski, Martinis, Ivekovic
c) Pazifik
Yamaguchi, Nakaya, Kawanaka, „Video Hiroba“, Tezuka/ „Video Information
Center“, Yamamoto, Iimura
2. Die zweite Dekade (1977–1989)
a) Amerika
Zur Kunst der Telekommunikation: die Pioniere
Bartlett, Sonnier, Bear, Scarritt, Tambellini, „Communicationsphere
Group“, Galloway & Rabinowitz, Schneider, Yakult
Zur Beobachtung der Beobachtung: Zwischen privatem und öffentlichem Raum
Froese, Beirne, Watts/Behrman/Diamond, Muntadas, D’Agostino, Lowenberg,
Hock, Scher, Sobell
Realitätsmodelle und ihre medialen Entsprechungen
Fried, Barry, Labat, Paik, Robbins, Lucier, Davidovich, Birnbaum,
Graham, Schwartz, Sanborn, Royston, Hill, Torres, Feingold, Emshwiller,
Sweeney
Spielkonzepte und Lernprozesse
W. Clarke, Veeder, Burson, Tannenbaum
Kanada: Zum Generationswechsel
Snow, Cameron, Harding, Poier, Watt, Smith, Rokeby
Lateinamerika: „Some More Beginnings“ und brasilianischer Durchbruch
Dias, Geiger, Parente, Silveira, Plaza, Aguilar, Garcia, Ramiro,
Krotoszynski, Sukorski, Rejane C. Augusto Cantoni, Laurentiz, Fadon
Vicente, Kac, Matuck, Donasci, Franca
b) Europa
Frankreich
Forest, Ikam, Jaffrenou, Chevalier
Belgien
Ruptz, Lennep, Charlier, „Cirques Divers“, Develay, Minh, Orlan,
Boushira, Miller, Snow, Sobell, Muntadas, Downsbrough, Nyst, Lechantre,
Bijl, Dewale, Muyle, Nussbaum, Azelte, Allart, Wiese, Keen, Wasko,
Herguera, Tribout, Bigot, Matthijs, Francis, De Jaeger, van Kerckhoven
Niederlande
Hooykaas, Cárdenas, Hoover, Goulart, Vos, van Stiphout, Spinhoven
Österreich: Wirklichkeitskonstruktionen, Datenerfassung und
Telekommunikation Weibel, Kriesche, Adrian, Mark, Tanterl, Ruprechter,
Schnell
Deutschland: Der Generationswechsel
Vostell, Kahlen, Geißler/„VAM“, Römer/„NTV“, Gerz, Bernhardt, Odenbach,
Hammann, Frenzel, Hutt, Klein, Klessinger, Hörl, Kubisch, Kracke,
Günther, Kolb, Golf, Kiessling Ein Streifzug durch den Rest
Westeuropas: Schweiz, Portugal, Großbritannien, Spanien, Dänemark
Minkoff, Olesen, Otth, Vogel, Hahn, Megert, Vieira, Pujol, Jerez, Keane,
Søborg, „Golden Boys“, Schmidt-Olsen
Osteuropa: Auf dem beschwerlichen Weg aus der Isolation
Todosijevic, Abramovic, Ivekovic, Martinis, Trbuljak, A.N. Dragan, S.
Dragan, Bódy, Hámos, Gosov, Bruszewski, Paruzel, G. Zgraja, Kowalski,
Mitropoulos
c) Pazifik (Japan und Australien)
Iimura, Yamamoto, Yamaguchi, M. Kawaguchi, Iwai, Scott, S. Jones, Biggs,
Gidney
3. Die dritte Dekade (1990–2002)
a) Amerika
Datenerfassung und -kontrolle/Überwachung
Beirne, Scher, Kos, Hall, Diller & Scofidio, Rakatansky, Jeremijenko,
Vesna, Garrin, Rokeby, S. Mann, Back, Tchalenko/Miall, Ditmars, Reas,
Lyons, Naimark
Wirklichkeitskonstruktionen I: Realitätsmodelle, posttechnologische
Visionen und ihre psychologischen Auswirkungen
Hershman, Oursler, Rosenzveig & Le Maitre, J. Barry, Crandall, K. Lucas,
Pfeiffer, Lord, Wong Wirklichkeitskonstruktionen II:
Rechnerunterstützte mediale Spiegelungen und ineinander greifende
Realitäts- und Virtualitätsebenen
Rath, Cannon, Campbell, Rozin, O’Sullivan, Utterback, Holmes, Weil,
Dodge, Yaar, Hoberman, Binkley, Grace, Brown, Winkler, Gillerman &
Terry, Vivid Group, Keays, M.-Ch. Mathieu Wirklichkeitskonstruktionen
III: Realitätsmodelle als VR
Rogala, Sandin, Dolinsky, R. Allen, Bestor, S. S. Fisher, Reiser
Systemmodelle und Verhaltensmuster: Biologische Systeme und Kreisläufe,
(Tele-)Robotik und „Artifizielle Intelligenz“ Dannenberg, Brixey,
Rinaldo, Youngs, W. Vasulka, Penny, Feingold, Wortzel, K. Goldberg,
Paulos, SRL, ARW, Easterson, Reeves, Graham Smith, „Art & Robotics
Group”, Leonhardt, Morgan, Tenhaaf, O'Connell, Vorn/Demers, Slayton
Telekommunikation
Galloway/Rabinowitz, Lanier, S. S. Fisher, Courchesne, Sévigny, Matuck,
Krotoszynski, Kac, Prado
Lateinamerika zwischen Low- und Hightech: Subjekt/Objekt-Verhältnis und
Wirklichkeitskonstruktionen Domingues, Medeiros, Fragoso, Fraga, G.
Prado, R. Cantoni, B. de Carvalho, Rodriguez, Bryce, Esquivel,
Aguaitones/von Berner
Lateinamerika zwischen Low- und Hightech (II): Überwachung,
Datenerfassung und -kontrolle ... 703
Arango, Jezik, Lozano-Hemmer, Lopez, „Video dos at otras graficas“, Ruiz
Gutierrez, Bambozzi, Saraiva, Romano
b) Europa
Datenerfassung und -kontrolle
Baladi, Cahen, Boursier-Mougenot, Copers, Géronnez, Dietvorst, Blondeel,
Bogers, de Jonge, Haagsma (I), Ashes, Schalken/Van Dinther, Klepsch,
Mlecko, Mohné (I), Lahr, Zende, Verbeek, Kaufmann, Oswald, Ulrichs,
Jerez, Collins, Bonde, Hanning
Subjekt/Objekt
Bournigault, Maat, Karawahn, W. Klotz, Heinz-Hoeck, Kaufmann, John,
Human Control, ART+COM, Schemmert, Kessler, Chr. Möller, „Supreme
Particles“, Baginsky, M. Fleischmann/W. Strauss, Prehn, Auer, Alido,
Ciervo, Rist, Naranjo, Johnson, Beban/Horvatic, K. Petersen, Virkkala
Wirklichkeitskonstruktionen I: Ineinander greifende Realitäts- und
Virtualitätsebenen Hoover, Kooijmans, Pinkus, Frammartino, Roveda,
Stones, Weibel, Schnell, Pamminger, Kiessling, Mohné (II), „Autopsi”
Wirklichkeitskonstruktionen II: Eigens angefertigte Realitätsmodelle
Köpnick, Hufschmid, Geelhaar, Peters, Johannsen, Steig, Sievers, Val,
Moonen/Arndt, Signer, Rickli, „Elastic“, Offerman, Hoogeveen/Hermans,
van Ishoven, Stubbs Wirklichkeitskonstruktionen III: Weitere
Visualisierungstechniken und VR-Immersion Muench/Furukawa, Hakola, Damm,
Thomsen, Schmitt, Desbazeille/Canto, Brown Wirklichkeitskonstruktionen
IV: Interaktive Erzählsysteme
Boissier, Benayoun, Nandi, B. Cohen, Biggs, Johannson,
„F.A.B.R.I.CATORS“, Gilardi, Bertrand Systemmodelle und Verhaltensmuster
Haagsma (II), Torpus/Durieux, Elsenaar, Borland, Robertshaw, Blast
Theory, Bigge, Kirkup, Kacunko, Gabriel, Sommerer/Mignonneau, Annunziato
Telekommunikation
Benayoun, Forest, Foresta, Barron, Sermon, Keane, Aitiani, „Arslab“
(VaccarinoProsdocimo/Punzo, Tozzi)
Der osteuropäische Norden
Isupov, Galeyev, Isaev, Fishkin, Keskküla, Viljus, Juurak,
Koresaar/Laimre, Seputis, Ziura, J. u. J. Vaitekunas
Ungarn
Sugar, Peternák, Galántai, Hámos, Kiss-Pál, Hegedüs
BR Jugoslawien, Mazedonien, Kroatien, Slowenien
Todorovic, Andjelkovic, Naskovski, „Archimedijala”, Manevski,
Avramovska, M. u. K. Stojanovski, Martinis, Faktor, Mezak, Leko, Rogic,
Marusic-Klif, Fritz, Dekovic, Mestrovic, Oki/Sterle, Stromajer, Simcic
Rumänien und Bulgarien
Patatics, Perjovschi, Ujvarossy, Terzijev, Dourmana, Boyadijev
Tschechien, Slowakei, Polen
Juzová, Smetana, Bielicky, Cermak, Ruller, Rónai, Rogala Wasilewski
c) Pazifik (Japan und Ostasien, Australien)
Japan und Ostasien
Subjekt – Objekt
Iimura, Iwai, Y. Matsumoto/Towata, Moriwaki, Miyajima, Mase/Fels, Saito,
„Video Artist Workshop“, Taki, Kawai, Himuro, Kasahara, Makida,
Yonekawa, Umano Wirklichkeitskonstruktionen I: Ineinander greifende
Realitäts- und Virtualitätsebenen „Mission Invisible“, Ogata/Judge, Gabin
Wirklichkeitskonstruktionen II: Eigens angefertigte Realitätsmodelle und
ihre medialen Entsprechungen
Matsumura, Ryusuke, Y. Suzuki, Jeong, Matoba
Wirklichkeitskonstruktionen III: Weitere Visualisierungstechniken und
VR-Immersion Hashimoto, Hachiya, Mikami, Maebayashi, Iwata,
Michitaka/Minato, Kihara/Otsui, Ishii/Tangible Bits
Wirklichkeitskonstruktionen IV: Interaktive Erzählsysteme, Spielkonzepte
und Lernproz 863
Yamaguchi, T. Matsumoto, Fujihata, Tosa, Ishii, Goto, Hirano
Interaktion und Tradition: Renga, Roboter, Telekommunikation
R. Nakamura/Anzai, Kihara/Otsui, Yamaguchi, Tosa, Yamanaka, Yamamoto,
Eto, N. Suzuki/Kihara/Anzai/Sekiguchi, Ishizaki, R. Kataoka, I. Kataoka,
Kouketsu/Ishibashi, Uda, M. Tajiri, Fujimura/Ui
Australien
Shaw, Beaubois, Sanderson, STELARC
SCHLUSSBETRACHTUNG
1. „Materialität“ der Medien
2. „Immaterialität“ der Kunst: das „Performative“
3. „Suprematie des Scheins“: Der falsche Spiegel
a) Bilderwächter
b) Rückkoppelung als Pseudoargument
c) Rausch, Rationalität und Reversibilität: Apollo und Hermes
d) „Videosphäre“ und Irreversibilität
4. „Closed Circuit“ als „Open System“: Zielbegriff Interaktion
5. Medienkunstgeschichte: Strategien und Perspektiven
LITERATUR UND KORRESPONDENZ
NAMENSINDEX
DVD-ROM (Künstlerindex mit Abbildungen und Beschreibungen)
--------------------------------------------------
Sonstiges:
Unsubscribe/Abmelden:
http://www.closed-circuit.de/newsletter/newsletter.php?action=uns&email=zblace@mi2.hr
Change registration/Änderung vornehmen:
http://www.closed-circuit.de/newsletter/newsletter.php?action=and&email=zblace@mi2.hr&ident=4808c0996f5b4ca
More information about the SPECTRE
mailing list